Modul în care cărțile schimbă viziunea despre viață


De când eram mică îmi doream să ajut oamenii. Mă imaginam doctoriță, căsătorită cu un preot alături de care construiam blocuri pentru oameni fără casă. Astfel oamenii imaginației mele aveau locuință, sănătate și pe Dumnezeu. Ei bine, am crescut și citeam romane de dragoste și aventură, cum oamenii se realizau în viață. Îmi doream și eu să am o viață împlinită, să trec de bariera economică și să îmi pot permite orice. Îmi doream să călătoresc în toată lumea, să încerc toate sporturile, job-urile si mâncărurile lumii. Vroiam ca întreaga mea viață să fie o excursie permanentă. Poate atunci, cartea „Ce-am făcut când am tăcut” de Andreea Esca, pe care mama mă îndeamnă să o citesc, m-ar fi atras, dar acum, după ce am citit „Cazul Magheru” de Mihail Drumeș mă gândesc: „Până la urmă ce rost are să am o viață perfectă dacă, după ce voi muri, nu va rămâne nimic în urma mea?”.

Drumeș susține ca „Cazul Magheru” este mai aproape de inima lui. M-am întrebat „de ce?”. Cărțile lui de succes erau „Invitație la vals” și „Scrisoare de dragoste”, cărți pline de drama iubirii neîmplinite și viața relativ perfectă cu sfârșit tragic al personajelor, de ce a ales „Cazul Magheru”? O carte polițistă, care prin dezlegarea misterului ascuns în ea, îi oferă protagonistului Ilarie Magheru o viață memorabilă de doctor onest care își iubește pacienții și care, prin puterea energiei pozitive remediază și vindecă toate bolile.

Ilarie, îndemnat de tragica moarte a iubitei din tinerețe care pe patul de moarte îi spusese „Dacă tu erai doctor, mă făceam bine”, îsi începe studiile în medicină „Asta era lupta lui, asta voia să le dea oamenilor, pentru că ceea ce facem pentru alții rămâne întotdeauna după noi”, marea lui dorință fiind descoperirea tainelor călugarilor indieni care vindecau, într-un mod misterios, boli considerate iremediabile. Pentru a pleca în India avea nevoie de bani și se hotărăște să fure argumentând că „scopul scuză mijloacele” și va înapoia societății înzecit.

Teorie care este negată în cartea „Eu sunt Malala” de către tatăl Malalei, câștigătoarea Premiului Nobel pentru Pace din 2014, spunând că „Dacă vrei să faci un bine, dar îl faci într-un mod rău, atunci rămâne un rău”. Nu pleacă în India, dar construiește un oraș al vinedecării în care oamenii săraci erau tratați fără taxă, orașul Magherani. Așadar, doctorul Magheru a lăsat în urma sa un cadou de mare preț pentru omenire și el va trăi veșnic în sufletele oamenilor CARE AU CITIT CARTEA!

O altă parte interesantă a acestei cărți este atunci când un om zgârcit moare și îi lasă prin testament toată averea doctorului. Avocatul spunea despre el că „E un om inutil […] a luat mereu de la ceilalți fără să dea nimic de la sine […] după moartea sa se va așterne uitarea peste el ca și când nici n-ar fi trecut prin viață”.

Mă întorc la povestea reală de viață a Malalei, fata împușcată în cap care a renăscut din cenușă inspirând mii de femei, cerând dreptul la educație. O fată care prin sacrificiul ei a făcut vocea fetelor auzită. Și încă o carte, recent citită „Madame Mallory și micul bucatar indian” de Richard C. Morais mi-a întărit dorința de a face ceva folositor omenirii cu viața mea prin critica adusă rafinatei doamne Mallory „Uite ce ai realizat în viața ta […] Ai atâta noroc. Și ce ai dat lumii înapoi înafară de egoism?”.

Toate aceste cărți m-au făcut sa-mi doresc să ajut mai mult oamenii, să nu-mi las viața în voia sorții, ci să lupt ca să nu fiu data uitării. Nu vreau să sfârșesc precum Madame Mallory sau batrânul bogat, ci ca doctorul Magheru, Malala sau bucătarul indian care prin caracterul lor simplu și onest au ajutat oamenii.

Ioana Duma, voluntar – Programul ,,Voluntarii cărților din Bibliotecă”

~ de Antonela Sofia Barbu pe Iulie 31, 2015.

Lasă un răspuns

 
